حمل اِکس چیست؟

حمل و ارسال بار برای برخی از افراد بخشی جدا نشدنی از مجموعه فعالیتهای روزانه شان می باشد. مثلا باغداری که ده ها و صدها درخت بارور دارد اگر نتواند محصولات خود را به میادین میوه و تره بار مورد نظرش برساند در کسب و کارش شکست خواهد خورد. یا مثلا برج سازی که در کارگاه برج سازی او صدها نفر کار می کنند برای اینکه هر یک بتواند وظیفه خود را انجام دهد به مواد اولیه یا ابزار و امکانات نیاز دارد که خود نیاز به حمل را روشن می کند.

اگر بخواهیم مثال های بیشتر بزنیم می توانیم چندین صفحه از موارد مشابه را بیان کنیم ولی تجسم و تصور احتیاج به خدمات حمل در کسب و کارهای دیگر را به خودتان می سپاریم تا به موضوع مهمتری بپردازیم.بجز نوع دربستی در حمل و نقل بار که اختیار راننده و خودرو با صاحب بار است در نوع خرده بار که مورد توجه و نیاز مدیران و صاحبان کسب و کار زیادی است به دلیل شرایط سنتی و بومی ایران با کمال تاسف باید گفت که چالش ها و مشکلات بسیار زیادی در کمین مصرف کنندگان آن است.

نظام خرده بار در ایران

در نظام خرده بار در ایران یک نفر که نام او را گاراژدار می گذاریم مالک و موسس یک باربری می شود. او برای باربری خود باید فضای کافی در اختیار داشته باشد زیرا قرار است ماشین های سبک تا سنگین زیادی در گاراژ او رفت و آمد کنند. پس از تامین فضای کافی گاراژدار باید تعدادی متصدی ، انباردار ، کارگر بارگیری و تخلیه و تعدادی نیروی دفتری داشته باشد.

وظیفه متصدی در نظام خرده بار چیست؟

هر باربری از بخش های مختلفی تشکیل شده است که به آنها اصطلاحا انبار یا خط گفته می شود.هر خط در یک باربری مسئول پذیرفتن بار و ارسال به تعدادی شهر است که این شهرها یا شهرهای همجوار هستند و یا شهرهایی هستند که در امتداد یک مسیر ( جاده ) قرار دارند. در این انبارها متصدی کسی است که مسئولیت اصلی را بر عهده دارد. او انباردار ها و کارگرهایی که در خط او کار می کنند مدیریت می کند. ضمنا او باید برای ارسال بار به تک تک شهرهایی که تحت مسئولیت دارد ماشین تهیه کند. ضمنا او مسئول تعامل با صاحبان بار بوده و قیمتگذار اصلی کرایه اوست. او باید بالانس کرایه هایی که محاسبه و اعمال می کند و هزینه هایی که بابت کرایه ماشین ، حقوق و هزینه اجاره یا استفاده از انبار خود می دهد سود کند.

از مهمترین کارهای متصدی تامین ماشین است. متصدی ها معمولا در اثر سابقه کاری و حضور در این کار تعدادی راننده را می شناسند که به آنها رانندگان پاتوقی می گویند. اگر متصدی نتواند برای همه شهرهای خود از میان رانندگان پاتوقی ماشین به تعداد لازم پیدا کند یا به همکاران و پرسجو از آنها می پردازد یا از طریق کسانی که واسطه میان رانندگان و متصدیان هستند و محل کارشان معمولا در پایانه های ماشین های باری است ماشین تامین می کنند که اصطلاحا به این افراد دلال می گویند.

یک متصدی معمولا فرد بسیار پرمشغله ای است که اکثرا او را در حال مکالمه تلفنی خواهید دید. او مسئولیت کامل بارهایی را دارد که گرفته و در انبار نگه داشته است. هرگونه خسارت نیز بر عهده اوست و گاراژدار ریالی عهده دار نمی شود. متصدی در برابر مسئولیتهای قانونی تنهاست و مثلا اگر در میان انبار او کالایی قاچاق یا خلاف پیدا شود متعهد است تا جوابگو باشد.البته در مقابل همه این وظایف درآمد خوبی هم دارد و یک متصدی با سابقه برای یک انبار یا خط مهم و شلوغ مانند خط مشهد در یک باربری در نقطه ای ارزنده پس از کسر هزینه ها به پول 1402 حداقل ماهانه 100 تا 200 میلیون تومان درآمد خالص دارد

وظیفه انباردار در نظام خرده بار چیست؟

انباردار یم خط که در بیشتر مواقع از دوستان یا خانواده متصدی می باشد خط مقدم یک انبار یا خط است. او با تامین ماشین معمولا کاری ندارد . در عوض از صبح تا پاسی از شب بارهای ارسالی توسط صاحبان بار را که بوسیله وانت ، نیسان یا خاور فرستاده شده است تحویل می گیرد. او باید در هنگام تحویل گرفتن بار دقت کافی کند و ضمن شمارش تعداد آن متوجه ایرادهای احتمالی بسته بندی بار باشد.او پس از تحویل گرفتن بار و شمارش آن بیجک فرستنده را می گیرد و در مقابل به او یک رسید می دهد.

در رسید بار اطلاعات بار مانند نام فرستنده و گیرنده ، تعداد ، نوع کالا ، تاریخ و غیره در آن درج شده است.همچنین او وظیفه دارد بر کار کارگران بارگیری نظارت کافی کند تا با پر کردن تدریجی فضای ماشین از فضای موجود حداکثر استفاده برده شود. و نیز او معمولا روی بیجک فرستنده مبلغی تخمینی بابت کرایه را می نویسد تا شب زمانی که متصدی باید صورتحساب ماشین و سیاهه بار را صادر کند درک اولیه از کرایه داشته باشد. حال ممکن است همان کرایه اعمال شود یا متصدی آن را کم یا زیاد کند.

تفاوت بیجک و رسید بار چیست؟

بیجک به برگه ای گفته می شود که فرستنده یا تحویل دهنده بار همراه با بار به انباردار ارائه می کند و در آن نام کامل خود و گیرنده ، شماره تلفن خود و گیرنده ، نام شهر مقصد و در صورت نیاز آدرس کوتاه محل تحویل بار و تعداد بار را می نویسد. در مقابل رسید که غالبا توسط کامپیوتر چاپ می شود و به رسید کامپیوتری معروف است برگه ای است که انبادار پس از دریافت بار به فرستنده می دهد.در رسید همان اطلاعات بیجک درج می شود که ممکن است مقداری هم خلاصه نویسی شده یا بخشهای اضافی و بدیهی برای صرفه جویی در وقت حذف شود.

فارغ از تفاوت های شکلی که گفته شد بیجک به عنوان سندی محسوب می شود که فرستنده بار با انبار می دهد تا اگر لازم شد متصدی بتواند مالکیت فرستنده بر آن بار را در مراجع قانونی ثابت کند.مثلا اگر محموله از نظر قانون قاچاق فرض شود فرستنده نمی تواند منکر مالکیت آن شود زیرا بیجک او نزد متصدی محفوظ است.همچنین اگر در فرایند تحویل بار مشکلی پیش آمد بیجک وسیله حل اختلاف است.مثلا اگر فرستنده مدعی شود بار او به شخص اشتباهی تحویل شده متصدی با مراجعه به بیجک نام و مشخصات گیرنده را کنترل می کند تا مصدر خطا معلوم شود.

اما رسید حکم امانت نامه بار را دارد. یعنی فرستنده رسید بار را از انبار می گیرد تا مدرکی داشته باشد دال بر اینکه بار او طبق مشخصات مندرج در آن تحویل آن انبار شده است. با تحویل بار به گیرنده این رسید بطور خودکار باطل می شود ولی اگر به هر دلیلی مانند سرقت یا تصادف و واژگونی بار به دست گیرنده نرسد این رسید به فرستنده امکان دریافت خسارت و در صورت لزوم اقامه دعوا را می دهد.

شاید تقریبا متوجه شده باشید که محیط باربری ها محیطی شلوغ و اضطراب آفرین است.حال به شلوغی انبار و اینکه انباردار جواب درست و حسابی هم به شما نمی دهد این را اضافه کنید که باربری محیطی بزرگ است و در هر گوشه آن یک انبار یا خط دایر شده است. شما اگر بخواهید باری را به یک شهر بفرستید از کجا باید بدانید که با کدام باربری بهتر است فرستاده شود؟ تفاوت باربری هایی که همگی به شهر مورد نظر شما خط دارند در چیست؟ کیفیت کدامیک در ارائه خدمات بهتر است؟ اگر به هر روشی توانستید نام یک باربری را به دست بیاورید محل آن کجاست؟ کجای شهر قرار دارد؟ شما که نمی توانید به آن تلفن بزنید چگونه می توانید خود را به آن برسانید. حتی اگر رسیدید انبار مورد نظر شما در کجای آن باربری بزرگ و پهناور قرار دارد؟ و سوالات بسیار دیگر. باید همینجا یادآوری کنیم که اگر فکر می کنید می توانید با پرسیدن از افرادی که در باربری خواهید دید راهتان را پیدا کنید سخت در اشتباه هستید. می پرسید چرا ؟؟؟ فقط باید تجربه کنید تا جواب به این سوال را پیدا کنید.

کلید حل مشکلات

حمل اِکس وب سایتی است که جواب همه سوالات فوق بعلاوه سوالات بسیار دیگر را به شما می دهد و ما بیشتر تمایل داریم تا شما خودتان با مراجعه به آن از کارکردهای خوب آن مطلع شوید ولی به عنوان خلاصه ای از امکانات این سامانه نکاتی چند را همینجا ضمیمه می کنیم.

  • امکان جستجوی نام شهر مقصد و مشاهده همه باربری هایی که به آن شهر سرویس ارسال بار دارند
  • امکان مقایسه مجموعه باربری ها با هم از نظر مشتریان و انتخاب گزینه بهتر با استفاده نظرات مشتریان و ستاره های آنان
  • دریافت اطلاعات اولیه در مورد هر باربری اعم از نوع مالکیت ، نوع پاسخگویی و قرارداشتن در طرح ترافیک
  • امکان درج نظرات در مورد هر باربری
  • امکان استفاده از مسیریاب برای هر یک از باربری ها از روی وب سایت
  • مشاهده نقشه جانمایی تک تک باربری ها با تعیین موقعیت تک تک انبارها و خطوط
  • استفاده از راهنمای نقشه و پیدا کردن انبار لازم برای بار شما و موقعیت آن به آسان ترین شکل
  • امکان درخواست خودروی باری در هر ابعاد به روشی جدید و بسیار ساده
  • امکان ارسال بار از درب منزل تا هر نقطه در ایران با قیمت بسیار مناسب
  • امکان استعلام هزینه حمل بار بین شهری
  • استفاده از بلاگ داخلی و مطالب مهم و خواندنی در مورد باربری ها و حقوق و مسئولیت طرفین
  • امکان کاریابی برای کسانی که در این صنعت فعال هستند

شرکت وایو قصد داشت تا با ریختن تجارب و دانسته های خود در قالب این وب سایت برخی از کارها را برای شما ساده کرده و برخی موانع را از پیش پای شما بردارد. امیدواریم که مورد تایید کاربران قرار گیرد.

پیمایش به بالا