انبارداری ، لجستیک و زنجیره تامین

اقرار نخواهد بود اگر بگوییم این سه عنوان از پرکاربردترین عناوین در سازمان ها و شرکتهای امروزی هستند که داشتن فهم درست از آنها قطعا نتایج بهتری برای مجموعه های کسب و کار دارد. پس برای درک صحیح از عناوین انبارداری ، لجستیک و زنجیره تامین بیایید ابتدا آنها را تعریف و تشریح کنیم.

انبارداری چیست ؟

در ویکی پدیا تعریفی که برای انبارداری آورده شده است از این قرار است:

انبارداری به عملیات تخلیه، بارگیری و نگهداری کالاهای مورد نیاز افراد و بنگاه‌ها در انبارهایی با شرایط مناسب تا زمان استفاده گفته می‌شود. به‌عبارت دیگر، انبارداری شامل سیستم‌های قرار گرفتن جنس در انبار و ایجاد روش‌ها و اعمال مدیریت کنترل مؤثر از زمان دریافت تا لحظه تحویل است. انبارداری به عنوان بخشی از عملکرد لجستیکی هر بنگاه اقتصادی، مسئولیت ذخیره و نگهداری موجودی را برای تولیدکننده، تأمین‌کننده و مصرف‌کننده دارد

انبارداری در یک بنگاه اقتصادی عبارت است از تحویل گرفتن مواد و اقلام ، حفظ و نگهدای صحیح آنها و در نهایت ارائه اقلام به مصرف کننده مورد نظر با در نظر گرفتن چارچوب های سازمانی طوری که با کنترل دقیق بر موجودی انبار و نظارت و پایش مصرف اقلام از انباشته شدن موجودی در انبار جلوگیری شود.با این توضیح برای انبارداری 4 فرآیند اصلی در نظر گرفته شده است که عبارتند از پذیرش کالا ، جایگذاری و جابجایی کالا ، انتخاب و جمع آوری کالا و در نهایت خروج و تحویل کالا

لجستیک چیست ؟

در ویکی پدیا آمده است که:

لجستیک یا آماد به حرکت مواد، خدمات، پول و اطلاعات در داخل یک زنجیره تأمین گفته می‌شود. همچنین لجستیک شامل حرکت در داخل یک مجموعه، نظارت بر ورود و خروج محموله‌ها و کالاها، و جریان اطلاعات در سرتاسر زنجیره تأمین می‌شود. لجستیک شامل یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه‌جایی کالا و بسته‌بندی و در مواردی شامل امنیت نیز می‌شود. لجستیک قسمتی از زنجیره تأمین است که ارزش زمان و مکان را به آن می‌افزاید.

بخش بزرگی از آنچه که از تعریف لجستیک به ذهن متبادر می شود از مفهوم انبار و حمل و نقل تشکیل شده است.در واقع لجستیک را می توان بخشی از زنجیره تامین دانست که یکی از زیر شاخه های اصلی آن انبارش و انبارداری و حمل و نقل است. به عبارت دیگر لجستیک بدون انبارداری و حمل و نقل می تواند هرچیزی باشد بجز لجستیک. حال اجازه دهید ارتفاع خود را کمی بالاتر ببریم و به مفهومی بپردازیم که عام تر بوده و حتی لجستیک را نیز در بردارد.

زنجیره تامین چیست؟

در اینجا هم اجازه دهید از ویکی پدیا وام گرفته شود. در ویکی پدیا آمده است

زنجیره تامین سیستمی متشکل از سازمان‌ها، افراد، فعالیت‌ها، اطلاعات و منابعی است که در عرضه یک محصول یا خدمت به مصرف‌کننده دخیل هستند. فعالیت‌های زنجیره تأمین شامل تبدیل منابع طبیعی، مواد اولیه و اجزای سازنده به یک محصول نهایی است که به مشتری نهایی تحویل داده می‌شود. در سیستم‌های پیچیده زنجیره تأمین، محصولات استفاده شده ممکن است در هر نقطه ای که مقدار باقیمانده قابل بازیافت است، دوباره وارد زنجیره تأمین شوند. زنجیره‌های تأمین زنجیره‌های ارزش را بهم پیوند می‌دهند.

در واقع زنجیره تامین مانند یک ریل قطار است که از یک سوی آن مواد اولیه ( یا کالای تولید شده ) وارد عملیات تولید ( یا توزیع ) می شود و از طرف دیگر تحویل گیرنده یا مصرف کننده می شود.در این مسیر همه فعالیتهای تولیدی – توزیعی مانند عملیات تدارکات و خرید ، حمل به انبار ، نگهداری و عملیات کنترل موجودی ، تولید  و توزیع قراردارند و آنچه که بیش از همه در سرتاسر زنجیره تامین وجود دارد حمل و نقل است.افراد مختلف تعاریف مختلفی از زنجیره تامین دارند و این تفاوتها دقیقا ناشی از ماهیت تجارت و کسب و کار آنهاست.برخی آن را به معنای انبارداری و حمل و نقل می دانند و برخی دیگر آن را به معنای خرید و تهیه و تدارک کالای مورد نظر می شناسند.

انبارداری لجستیک و زنجیره تامین

انبارداری و لجستیک در وایو

شرکت وایو با درکی صحیح از این مقوله مهم که حاصل سال ها فعالیت در زمینه حمل و نقل و ارسال کالا به سراسر کشور می باشد و به سبب نزدیکی و ارتباط تنگاتنگ با تامین کنندگان فروشگاه های زنجیره ای خدمات انباداری را به مجموعه فعالیت های خود اضافه کرده است تا بتواند مفهوم آرامش مشتریان را که هدف نهایی ماموریت آن است را هرچه بیشتر تامین کند.

امروزه با افزایش شدید هزینه های تولید و توزیع و مخارج سرسام آور سازمان ها در مدیریت فعالیت هایشان برون سپاری بخشی از فعالیت ها به یک مجموعه دیگر که هم تخصص کافی در آن زمینه دارند و هم تناسب فعالیتهایشان موجب انجام بهتر ان ها می شود می تواند گامی بلند در صرفه جویی منابع و پول باشد و موجب شود تا مدیریت با تمرکزی بهتر و با بهره وری بیشتر فعالیت های اصلی مجموعه خود را به انجام برساند.

مزایای برونسپاری انبارداری و لجستیک به وایو

با برونسپاری عملیات انبارداری و بخشی از لجستیک مرتبط با آن نه تنها مجموعه فرآیندهای زنجیره تامین شما چابک تر و سریع تر خواهد بلکه هم هزینه های شما کاهش یافه و هم کیفیت خدمات افزایش می یابد.در ادامه به برخی از مزایای این برونسپاری اشاره می کنیم گرچه یقینا به دلیل تفاوت ماهیت عملیات اجرایی در هر مجموعه نسبت به مجموعه دیگر تنوع این مزایا متفاوت خواهد بود.

  • صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه های مربوط به اجاره مکان انبار
  • صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه های مربوط به امور پرسنلی انبار
  • صرفه جویی در زمان و عملیات با حذف امور مربوط به مدیریت پرسنل انبار
  • صرفه جویی در هزینه ها با حذف عملیات لجستیک و حمل و نقل از انبار شخصی به مجموعه مجری حمل و نقل
  • افزایش سرعت عملیات ناشی از حذف انبار و حمل و نقل سازمانی در ارسال و تحویل سفارشات
  • بالا رفتن کیفیت پاسخگویی به مشتریان به دلیل تمرکز عملیات انبارداری و حمل و نقل در یک مکان و دریافت پاسخ از همان جا
  • دریافت انواع گزارشات به صورت دوره ای یا هنگام نیاز
  • ارسال به موقع به مقصد مشتریان در سراسر کشور
  • رهگیری اینترنتی محموله ها از لحظه تحویل به انبار تا لحظه تحویل به مشتری

وایو امیدوار است بتواند با این خدمت رضایت بیشتر مشتریان خود را فراهم سازد.در صورت تمایل به استفاده از این خدمات می توانید درخواست خود را با تکمیل و ارسال فرم زیر اعلام نمایید تا در کمترین زمان ممکن به درخواست شما رسیدگی گردد.

فروشگاه های مقصد
محدوده جغرافیایی پخش
نوع بسته بندی
سانتی متر
سانتی متر
سانتی متر
پیمایش به بالا