انبارداری در تجارت الکترونیکی

تحویل کالا در تجارت الکترونیک : استراتژی ها و روش ها- ۲

در قسمت قبل از این مجموعه که نویسنده آن یعنی خانم Le Pham عنوان ” تحویل کالا در تجارت الکترونیکی : استراتژی ها ، راه حل ها و روش ها ” را برای آن انتخاب کرده است دیدیم که نوشته با چند اشاره آماری به موضوع تحویل کالا در تجارت الکترونیکی شروع شد. سپس فهرست عناوین و سرفصلهای محتویات این مجموعه تا پایان ارائه شد تا خواننده بداند تا پایان نوشتار با چه سرفصلهایی سروکار دارد.

در ادامه با سرفصل نخست و اصلی یعنی ” تحویل کالا در تجارت الکترونیکی یعنی چه ؟” نوشته دنبال شد تا تعریفی کلی در مورد محور این بحث یعنی تحویل کالا ارائه شده باشد.سپس به نحوه و چگونگی کارکرد تحویل کالا در تجارت الکترونیکی که خود ۴ مرحله داشت در قالب سرفصل بعدی پرداخته شد. برای فرود بحث ، دو مرحله نخست که فرآیند سفارش و ترتیب بسته بندی بود زیر تیغ بحث رفت.در این نوشته نیز دو مرحله بعدی از چگونگی کارکرد تحویل کالا در تجارت الکترونیکی زیر تیغ بحث می رود تا سرفصل سوم که شناسایی برخی مدلهای تحویل کالا در تجارت الکترونیکی است آغاز گردد. و حالا ادامه بحث :

تحویل و حمل و نقل

این مرحله سومین و مهمترین مرحله در روند تحویل است.کسب و کارهای مجازی برای اطمینان یافتن از یک تحویل یکپارچه و به موقع به مشتریان خود به یک روال حمل و نقل قابل اتکا و اعتماد نیاز دارند.در این مثال کار کردن با یک حمل کننده ثالث می تواند به نفع باشد.چنین شخص ثالثی از طرف شما تحویل ها را انجام خواهد داد.البته برخی استثنائات در این حوزه وجود خواهد داشت . مثلا غول های تجارت الکترونیکی مانند آمازون بخش های حمل و نقل خود را دارند تا تحویل سفارشات را انجام دهند 

برگشتی ها

تحویل کالا همواره مستلزم فرایند عودتی ها هم می شود که این جنبه آخرین بخش ولی نه کم اهمیت ترین موضوع می باشد.زمانی که یک مشتری کالایی را به هر دلیلی عودت می دهد شرکت حمل و نقل آن را به فروشگاه عودت می دهد و رویه های عودت شروع می شوند.مثلا پس دادن پول مطابق با قوانین و شرایط عودت انجام می گردد.

بعلاوه اگر سفارش مستقیما از درگاه پرداخت تجارت الکترونیکی خریده شده باشد مشتری بازپرداخت خود را از طریق حساب بانکی یا کیف الکترونیکی خود دریافت خواهد کرد.حالت دیگر آن است که مشتری به صورت پرداخت در محل عمل کرده باشد.در این صورت او بازپرداخت پول خود را از طریق یک کیف پول الکترونیکی یا یک حواله که با ارزش کالای خریداری شده مطابقت کند دریافت خواهد کرد.

انبارداری در تجارت الکترونیکی

۳ – برخی از مدلهای تحویل کالا در تجارت الکترونیکی که شما باید بشناسید

بخاطر رشد و توسعه تجارت الکترونیکی بسیاری از مدلهای تحویل کالا در تجارت الکترونیکی در این فضا متولد شده اند که غالبا هم غیرمنتظره ظهور یافته و پیشرفت کردند.علتش را می دانید؟ زیرا این مدل روشی که یک کسب و کار به کمک آن کالاهایش را در حین فروش آن لاین انبار می کرده تغییر داده است.همه هزینه ها به حداقل رسیده اند.

سوال دیگری که باقی می ماند این است که چگونه یک شرکت می تواند محصولات و اقلام خود را به صورت آنلاین و با یک بودجه پایین بفروشد؟پس با ما باشید تا این مدل ها را بررسی کنیم و پاسخ این سوالات را پیدا کنیم.

انبار داری

انبارداری گرچه قدیمی ترین مدل در توزیع است هنوز هم در میان شرکتهای تجارت الکترونیک کوچک محبوب است.داشتن یک انبار برای هم فروشگاههای اینترنتی کوچک که تنوعی محدود و کنترل شده از اقلام را می فروشند و هم برای فروشگاههای اینترنتی بزرگ که برای پوشش هزینه های اجاره فضا و استخدام پرسنل منابع کافی در اختیار دارند یک گزینه اجرایی محسوب می شود.

منافع داشن یک انبار اختصاصی

  • شما کنترل کامل بر روی موجودی خود دارید.
  • شما می توانید در مواقعی که یک شکایت یا درخواستی برای عودت مطرح شده است پاسخی فوری نشان دهید.
  • هزینه موجودی وقتی که حجم بالایی از اقلام خریده شده باشند کاهش می یابد.
  • واسطه ای در کار نیست و در مقابل کنترل شما هیچ مانع یا تاخیری وجود نخواهد داشت.
  • اگر در نزدیکی خود فروشی انجام داده باشید امکان ارائه گزینه جمع آوری اختصاصی وجود خواهد داشت.
  • شما می توانید با تنظیم محموله های ارسالی خود با ساعات کاری دفاتر پست و شرکت های حمل و نقل می توانید سرعت تحویل سفارشات خود را بالا ببرید.
  • برای افزایش نمایش برند خود می توانید به آسانی سفارشات و بسته بندی های خود را شخصی سازی کنید.

معایب داشتن یا انبار اختصاصی

  • داشتن کنترل بر موجودی مستلزم قبول مسئولیت های آن است.
  • مدیریت همه سفارشات زمان زیادی می طلبد.
  • به دلیل محدودیت فضای دسترسی این سیستم دارای محدودیت در مقیاس پذیری است.
  • شما مجبورید یا حقوق کارکنان انبار را پرداخت کنید یا همه جابجایی ها و بلند کردن های دشوار را خودتان به تنهایی انجام دهید.
  • نیازمند یک هزینه اولیه قابل توجه است.
  • در طی زمانهای دشوار ، هزینه بالا و غیرقابل اجتناب اجاره ممکن است موجب خارج کردن یک فروشگاه کوچک از کسب و کار شود.

بنابراین و به دلیل معایب آن ، بسیاری از کله گنده ها در این بازار تجارت الکترونیکی همچنان این مدل سنتی را به عنوان روش تحویل کالا در تجارت الکترونیکی خود انتخاب می کنند.

برای اطلاع از نسخه اصلی مقاله می توانید به این آدرس مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *